سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زرقان

انتشار عکس حضرت امام (ره)

انتشار عکس حضرت امام (ره)

در یکی از شبها بعد از نماز مغرب و عشاء آیة الله دستغیب طبق معمول به مراجعات و سؤالات اشخاص رسیدگی کرده و پاسخ می گفتند . در این بین جوانی که خود و مرحوم پدرش از اصحاب مسجد جامع بودند و تازه از قم آمده بود نزدیک آقا نشست و از جیبش عکس را درآورد و به ایشان داد . معظم له متبسم و مسرور گفتند چقدر چهره ایشان جوان است . نخستین عکس حضرت آیة الله خمینی «ره» بود ، که در آن سال به شیراز رسید . وقتی عکس را دیدم بسیار شیفته آن شدم و از آقا خواستم عکس نزد من بماند . فردای آن روز تصمیم گرفتم جایی پیدا کنم که بشود عکس را چاپ و تکثیر نمود . در خیابان طالقانی فعلی فرد کلیشه سازی بود که احتمال دادم مرد آزاده ای باشد . آنجا رفتم و به وی گفتم عکسی دارم می خواهم کلیشه کنم گفت عکس را باید ببینم گفتم عکس یکی از مراجع است نشانش دادم زیر عکس اسم امام نوشته شده بود گفت ممکن است برای ما ایجاد مشکل کند گفتم به خدا توکل کنید بالاخره قبول کرد . بزودی کلیشه آماده شد روز بعد در همان خیابان به چاپخانه احمدی رفتم . دو برادر بودند که در آن وقت نسبت به مبارزه اظهار علاقه می کردند ، کلیشه را به آنها دادم و با همکاری ایشان عکس بر روی مقواها خیلی خوب چاپ شد . در مرحله اول چهارهزار عکس آماده شد که آنها را شب جمعه در مسجد جامع به طور رایگان پخش کردیم مردم با شوق و شعف خاصی به عکس نگاه می کردند و آن را می بوسیدند و روی چشم می گذاشتند .

در مورد بعضی اعلامیه ها هم از همان چاپخانه و طرق دیگر جهت تکثیر استفاده می کردیم . یادم هست اعلامیه ای به امضای مرحوم آیة الله خویی با مضمونی بسیار تند و قاطع علیه رژیم از نجف اشرف رسید و می دانستیم در آن شرایط برای خنثی نمودن وساوس و القائات بعضی ها که جهت توجیه بی تفاوتی خودشان می گفتند مراجع نجف ساکت هستند مؤثر است از این رو تصمیم گرفتیم آن را تکثیر نماییم لذا به چاپخانه احمدی مراجعه کردیم ، البته خیلی با مراقبت و محرمانه چاپ و توزیع شد .


خاطرات

آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره)


نخستین خاطرات سیاسی اینجانب سیدعلی اصغر دستغیب مربوط به شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت آیت الله العظمی امام حاج سید روح الله الموسوی الخمینی «قدس سره الشریف» می باشد . یکی از روزها در آستانه سال 1342 بعد از نماز ظهر و عصر به اتفاق مرحوم آیة الله شهید حاج سیدعبدالحسین دستغیب از در بزرگ مسجد جامع موسوم به « در دروازه امام (ع) » خارج می شدیم که یکی از متدینین شیراز اعلامیه ای را به دست معظم له داد ایشان مشغول مطالعه آن شدند و من هم که جوان و کنجکاو بودم نگاه می کردم ، اعلامیه امام خمینی «رضوان الله علیه» مبنی بر اعتراض نسبت به مسأله انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی بود که سرآغاز حرکت الهی و مبارزه علیه رژیم طاغوت گردید . از همان هنگام چنان شیفته آن رهبر عظیم الشأن و آراء و افکار معظم له شدم که از اعماق دل و جان و با تمام وجود آماده لبیک به ندای آشنا و دلنشین آن اسوه تقوا و فضیلت و الگوی ثبات و مقاومت گشته و با شور و شوق خاصی دستورالعملهای رهبر بی بدیل انقلاب را به قصد تبعیت و انجام تکلیف الهی پیگیری می نمودم .


اولین گامی که به همراهی بعضی دوستان مؤمن و مبارز برداشته شد تشکیل جلسات سری و فعالیت در ارتباط با مجلس عمومی هفتگی مسجد جامع عتیق بود که از اقشار مختلف ، به ویژه علما و روحانیون که اکثریت قریب به اتفاق ایشان در آن حضور داشتند تشکیل می شد . مرحوم آیة الله آقای حاج شیخ بهاءالدین محلاتی از جمله علمای مبارزی بودند که مرتباً شرکت می کردند . از نخستین برکات و ثمرات این حرکت در شروع نهضت، وحدت بی سابقه و کم نظیر علما و روحانیون شهرمان بود که برای مردم هم بسیار شعف انگیز بود که ایشان را به طور منسجم، هماهنگ با هم می دیدند .


مجالس شبهای جمعه بسیار گرم و پرشور بود . مرحوم آیة الله دستغیب منبر می رفتند و علیه رژیم و جنایات و اقدامات ضد اسلامی آن به طور مبسوط سخن می گفتند و هر گاه از حضرت آیة الله العظمی خمینی نام می بردند مردم صلوات می فرستادند و این نشانی از عهد و پیوند عمیق و قلبی مردم با آن مرجع عالیقدر و رهبر نهضت و انقلاب اسلامی بود زیرا تا آن زمان سابقه نداشت وقتی نام یکی از علما برده شود مردم صلوات بفرستند .


حضرت آیت الله آقای حاج سید علی اصغر دستغیب

حضرت آیت الله آقای حاج سید علی اصغر دستغیب در چهارم آذرماه سال 1324 هجری شمسی مطابق با هیجدهم ذیحجه ( عید غدیر ) سال 1364 هجری قمری در شیراز متولد شدند . پدرشان مرحوم آقای سید علی اکبر دستغیب فرزند مرحوم آیت الله آقا سید علی فرزند مرحوم آیت الله سید هدایت الله دستغیب می باشند .

 

مرحوم پدرشان در نجف اشرف متولد شدند و از این جهت در اوائل به ایشان آقا نجفی می گفتند و تا زمانی که در نجف اقامت داشتند مشغول تحصیل علوم دینی بودند ، اما پس از رحلت مرحوم والدشان که به ایران آمدند از نخستین کسانی بودند که با ورود به فرهنگ و تأسیس مدرسه ، در سمت مدیریت آن مشغول خدمت شدند و لذا به مدیر شهرت یافتند .

اغلب افراد خاندان دستغیب و بسیاری از چهره های سرشناس شهرشان در آن زمان محصلین مدرسه ایشان بوده اند . ایشان پس از بازنشستگی ، کتابخانه حافظیه را بازسازی و مدیریت آن را به عهده گرفتند و در سال 1342 دار فانی را وداع گفته و در یکی از حجرات حرم مطهر حضرت سید میر محمد (ع) کنار درب ورودی سمت چپ بخاک سپرده شدند.

والد معظم پدرشان مرحوم آیت الله آقای سید علی دستغیب در نجف اشرف تحصیلات عالیه را گذرانده و بنا بر نقل مطلعین و بزرگان خاندان دستغیب آن بزرگوار مجتهد مسلم و از مدرسین بلند پایه نجف بوده اند. ایشان در سال 1325 هجری قمری درنجف رحلت نموده و در وادی السلام نزدیک قبور هود و صالح مدفون گردیده اند .

ادامه مطلب...